21 września br. w gmachu MEiN odbyło się posiedzenie Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty z udziałem Ministra Przemysława Czarnka oraz Wiceministrów Marzeny Machałek i Dariusza Piontkowskiego. Podczas spotkania przedstawiono propozycje zmian dotyczących pragmatyki zawodowej nauczycieli.

– Powracamy do rozmów na temat statusu zawodowego nauczyciela. Wszystkich nas łączy jedna idea, aby uatrakcyjnić zawód nauczyciela przez zwiększenie etosu jego pracy, a także odzyskanie autorytetu nauczyciela, który na przestrzeni ostatnich lat nieco zmalał – podkreślił Minister Przemysław Czarnek.

Podczas posiedzenia Szef MEiN zaznaczył, które kwestie są najważniejsze w zakresie proponowanych przez ministerstwo zmian.

– Chcemy zwiększyć dostępność nauczyciela dla ucznia. Nauczyciel jest dla ucznia, a nie dla biurokracji. Nauczyciel jest dla ucznia, a nie dla „papierologii”. Tego chcą sami nauczyciele. To są postulaty, które realizujemy na ich wniosek – powiedział Minister. – Chcemy rozpocząć od zniesienia ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej oraz monitorowania, aby nie dawać organom nadzoru podstaw do wymagania nadmiernej pracy biurokratycznej. Te godziny chcemy podarować uczniowi, bez zwiększania czasu pracy nauczyciela – dodał Minister.

Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek zwrócił uwagę na jedną z najbardziej istotnych spraw, czyli konieczność podwyższenia pensji nauczycielskich.

– Potrzebujemy zdecydowanego zwiększenia wynagrodzenia dla każdego nauczyciela, ale w szczególności tego wchodzącego do zawodu. Chcemy zachęcić absolwentów studiów wyższych, aby częściej wybierali drogę zawodową nauczyciela – podkreślił Minister.