Z okazji zbliżającego się Dnia Praw Rodziny odbyła się debata pt. „Różne aspekty praw rodzin. Jakie działania należy podjąć, by wzmocnić pozycję rodzin?”. W spotkaniu uczestniczył Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek, a także Minister Rodziny i Polityki Społecznej Marlena Maląg, Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak oraz przewodnicząca Rady Rodziny Dorota Bojemska.

Podczas wydarzenia poruszona została kwestia rodziny i jej roli społecznej. Podczas debaty Minister Marlena Maląg wymieniła działania, których celem jest wspieranie tej komórki w życiu społecznym. Wśród nich wspomniano o takich inicjatywach jak: Program 500+, Dobry Start, Mama+ czy Maluch+, przygotowanych przez rząd, które wspierają funkcjonowanie rodzin.

Podczas swojego wystąpienia Minister Edukacji i Nauki podkreślił, że to ministerstwo rodziny kieruje polityką prorodzinną, a MEiN pełni funkcję wspomagającą te działania. Minister Przemysław Czarnek podkreślił, że jego resort podejmuje szereg działań promujących rodzinę, w tym m.in. wzmacnianie nauk o rodzinie jako dyscyplinie naukowej. Minister zwrócił uwagę, że w obecnych czasach jest widoczny olbrzymi atak na rodzinę i tę instytucję należy chronić.

– Atak na rodzinę jest tak potężny, że dzieciom w szkole należy się po prostu porcja informacji prawdziwych o rodzinie, o jej funkcji, fundamentalnym znaczeniu dla społeczeństwa polskiego. Bez rodziny nie ma przyszłości. Tylko rodzina spełnia te trzy zasadnicze funkcje, które są podkreślane w literaturze przedmiotu. Funkcja prokreacyjna, opiekuńcza i wychowawcza. Bez tego nie ma społeczeństwa w przyszłości i musimy sobie z tego zdać sprawę i z tego muszą zdać sobie sprawę także nasze dzieci i nasza młodzież. Stąd też zadaniem przedmiotu wdż jest promowanie rodziny, podtrzymywanie przekonania, że ważne jest to, aby zakładać rodzinę, wstępować w związek małżeński, mieć dzieci, bo to rzecz niezwykle dobra i satysfakcjonująca dla człowieka – podkreślił Minister Przemysław Czarnek.

Szef MEiN odniósł się do kwestii zajęć z przedmiotu wdż. – Zrobiliśmy pierwsze kroki żeby wdż było bardziej popularne. Do tej pory było tak, że ten przedmiot mógł być umieszczany albo na początku albo na końcu zajęć. Teraz daliśmy dyrektorom szkół zupełną swobodę w tym względzie. Ten przedmiot może być umieszczany również w środku lekcji. Chcemy zachęcać dzieci i młodzież do tego żeby brały udział w tych zajęciach – podkreślił Minister.